امروز: جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۰
یادداشت//
کد خبر: ۸۳۱۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۸
زیباشهر یا چاله شهر؟!

موضوع چاله ها و دست اندازها و آسفالت تخریب شده خیابان های شهر زنجان، این روزها به یکی از مهم ترین مطالبات شهروندان زنجانی تبدیل شده اما گویی مسئولان آنگونه که باید توجهی به این امر ندارند!

به گزارش عصرزنجان ،

این روزها بسیاری از مسئولان شهری برای جذب گردشگر و مسافر توجه زیادی به مبلمان و ویترین شهری دارند، موضوعی که در شهر زنجان مغفول واقع شده و توجهی به آن نمی شود.

متاسفانه اگر از زیبایی ها و جلوه های شهری گذشته و به کمبود اعتباراتی که مسئولان فریادش می کنند، قانع باشیم، باز هم با مهری مدیریت شهری مواجه هستیم.

چرا که این روزها وضعیت اسفناک برخی از خیابان های شهر زنجان به گونه ای است که شهروندان را به شدت ناراضی کرده است.

اما یکی از شهرک های شهر زنجان به نام «زیباشهر» با این معضل بیشتر از سایر نقاط شهری دست و پنجه نرم می کند و متاسفانه شهرداری گویی این شهرک را رها کرده باشد.

اوضاع بد آسفالت در این شهرک آن را بر خلاف نامش بیشتر به چاله شهر معروف ساخته و نارضایتی شدید ساکنان را به خاطر بی مهری های شهرداری به دنبال داشته است.

این در حالی است که مسئولان شهری عامل اصلی وجود این چاله ها و تخریب ها را شرکت های خدمات رسان می دانند و می گویند این شرکت ها به تعهدات خود عمل نکرده اند.

بسیاری از کوچه ها و خیابان های شهرک زیباشهر زنجان دچار فرورفتگی یا شکستگی آسفالت با چاله‌های کوچک و بزرگ با تکه‌های آسفالت کنده‌ شده از سطح زمین هستند که گاه به راحتی منشا سوانح رانندگی هم می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در این راستا اظهار داشت: آسفالت‌ریزی شهری باید مبتنی بر تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ها باشد و از طرفی بخش زیادی از آسفالت این شهر در فصول سرد سال به دلیل نمک پاشی از بین می‌رود که حذف این ماده و ترکیب جایگزین می‌تواند مشکل بوجود آمده در این بخش را برطرف کند.

عباس راشاد اظهار کرد: استفاده از روش‌های کنونی در آسفالت‌ریزی شهر زنجان جوابگو نیست چراکه ترددهای بسیار و ترافیک بالا در خیابان‌های شهری به فرسودگی آن منجر می‌شود  بر این مبنا پیشنهاد می‌شود برای جایگزینی آن، از بتن غلتکی  RCCP  که در بسیاری از کشورها کاربرد دارد، استفاده شود.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت قیر طی سال‌های اخیر و احتمال افزایش قیمت آن در آینده روسازی بتنی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از آسفالت بوده در صورتی که زیرسازی در لایه‌ها، مناسب و از  تراکم خوبی برخوردار باشد روسازی بتنی را می‌توان بر روی هر کدام از این لایه‌ها اجرا کرد.

این عضو شورا گفت: عمر مفید این نوع بتن حداقل ۲ تا ۳ برابر آسفالت بوده، نداشتن مشکلات ناشی از نشست و هزینه‌های اجرای این روسازی نسبت به آسفالت به خصوص در مورد نگهداری و مراقبت بعد از اجرا بسیار پایین‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر است.

وی اضافه کرد: بر این اساس در بافت تاریخی شهر برای خواناسازی مناطق از پیورهای رنگی یا هر نوع روش دیگر بر اساس متقضیات می‌توان این معضل را حل کرد.

راشاد با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته و با تغییر مدیریت شهری هزینه‌های زیای صرف آسفالت زنجان شده است، ادامه داد: در این راستا باید پاسخگو باشند و برای انجام این کار مهم در مدیریت شهری برنامه واحد با راهکارهای تضمین شده ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری برای بهبود وضعیت آسفالت شهری زنجان هزینه می‌شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر برنامه‌ریزی مدون و ارائه راهکارهای اصولی امری مهم و ضروری است.

پیش از این شهردار زنجان در مصاحبه خود عنوان داشته که ترمیم و مرمت نوارهای حفاری در کوی های اقماری سطح شهر شامل الهیه، شهریار،بهارستان، لاله، نیکسازان، انصاریه، اراضی پایین کوه و اراضی ثبت بر عهده سازمان آبفای استان می باشد.

حبیب الله یگانه با تاکید بر انجام روند آسفالت ریزی خیابان ضیایی از سوی شهرداری بعد از بتن ریزی مورد تعهد شرکت حفار، خاطر نشان کرد: عملیات ترمیم و لکه گیری شبکه های اصلی شهرک زیبا شهر، گلشهر کاظمیه و بخشی از خیابان زینبیه توسط مجموعه مدیریت شهری در سطح گسترده انجام خواهد شد.

اما شایان ذکر است، این ترمیم ها که در حال حاضر در دست اقدام است فقط یه خیابان های اصلی اختصاص داشته و همچنان ساکنان کوچه ها و خیابان های فرعی باید با معضل چاله ها و آسفالت های شکسته دست و پنجخ نرم کنند.

وجود چاله و چوله در خیابان ها باعث وارد کردن خسارت جدی به خودروها و شهرواندن شده است، به طوری که رانندگان برای اینکه با این چاله ها برخورد نکنند؛ مجبور به انحراف از مسیر و حرکت مارپیچی هستند که خود یکی از عامل ایجاد تصادفات در شهرهاست.

یکی از ساکنان شهرک زیباشهر زنجان می گوید: متاسفانه موضوع آسفالت این شهرک به یک معضل بزرگ تبدیل شده به گونه ای که حتی خانواده ها از پیاده روی کودکان هم در این کوچه و خیابان ها واهمه دارند.

حسین مهری با بیان اینکه اکثر خودروها برای عبور و مرور در خیابان ها از مسیر اصلی منحرف شده و این امر منجر به تصادف و یا حوادثی می شود، افزود: ساکنان این محله به خاطر آسیب فنی که این وضعیت نسبت به خودروهایشان وارد می کند هم شاکی هستند.

ما هم امیدوار هستیم مسئولان امر توجه بیشتری نسبت به مطالبات مردمی از جمله ترمیم خیابان ها و کوچه های شهر داشته باشند، خیابان ها و شهرک هایی که اگر مقصدت باشد باید حواست جمع شود که نکند پایت به جایی گیر کرده و زمین نخوری یا ماشینت در چاله ای نیفتد.

فاطمه حیدری

انتها یپام /

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا:
ایران و جهان
پربحث ترین